Heeft duurzame huisvesting meerwaarde voor de Kantoorgebruiker? En zo ja: wat is die meerwaarde dan? Onderzoek geeft uitsluitsel: ja! En dat niet alleen. Huisvestingsbeslissers zijn zelfs bereid om gemiddeld 4,25 % meer aan huur te betalen.
Door middel van een enquête onder 308 kantoormedewerkers – waarvan bijna de helft bevoegd beslissingen te nemen over huisvestingsvraagstukken – onderzocht Jimmy Koolmoes het vraagstuk van de meerwaarde van duurzame huisvesting. Hij deed dit in het kader van zijn afstudeerproject voor zijn studie Bouwmanagement en Vastgoed aan Hogeschool InHolland in Haarlem in opdracht van Kernwaarde Groen.
Meerwaarde = 4,25% meer huur willen betalen
Het feit dat duurzame huisvesting een meerwaarde heeft is wellicht niet heel bijzonder of opmerkelijk. Duurzaamheidsaspecten rondom ‘gezondheid’, ‘comfort’ en ‘energiebesparing’ scoren immers altijd goed bij een kantoorgebruiker. Nieuwswaardig is wel het feit dat dit onderzoek aantoont dat men zelfs ook bereid is gemiddeld 4,25 % meer huur te betalen ten opzichte van een niet-duurzame huisvesting.
Ook positief voor imago
Daarbij is het imago van het kantoor een niet te onderschatten aspect voor de kantoorgebruiker. Respondenten geven namelijk in de enquête aan dat een duurzame huisvesting een positieve invloed heeft op het imago. Zowel wat betreft de fysieke uitstraling van het kantoorgebouw zelf, als een onafhankelijke duurzaamheidsclassificatie. Opvallend, want een groot deel van diezelfde groep respondenten geeft aan niet te weten wat de duurzaamheidsprestatie van hun huidige huisvesting is. Laat staan wat bijvoorbeeld de BREEAM In-Use Beoordelingsmethodiek is.
Tijd rijp voor transformatie
Werk aan de winkel om aan de slag te gaan om niet-duurzame kantoren te transformeren. Want maar liefst 86% van de kantoorgebruikers geeft namelijk aan dat er bij hun op kantoor duurzaamheidsambities zijn. Kortom, de tijd is rijp en de (financiële) bereidheid bij de kantoorgebruiker is er.
Enquête in beeld gebracht
De belangrijkste uitkomsten van de enquête zijn ook grafisch weergegeven in een . Verspreid deze vrij onder belangstellenden. Het is namelijk de missie van Kernwaarde Groen om kennis te delen en zo bij te dragen aan de verduurzamingsslag die er te maken is bij kantoren.